Kehitys kehittyy, human touch pysyy
“I just wanted someone to talk to, just a little of that human touch”, laulaa Bruce Springsteen ikonisessa kappaleessaan Human touch vuodelta 1992, jolloin tekoälystä ei ollut tietoakaan. Teksti kuvaa silti ajatuksiani tilanteesta, jossa asiantuntija on ymmärtänyt tekoälykehityksen väistämättömyyden ja haluaa jutella sille, mutta ei vielä täysin hahmota, miten konkreettinen hyöty saadaan irti.
Mitään kehitystä ei synny ilman early adoptereita tai lighthouse customereita. Karkeasti kyse on niistä, jotka ovat innokkaita ottamaan käyttöön tai panostamaan innovaatioihin, vaikka ne olisivat vielä lapsenkengissä. Me Edellessä tuskin kuulumme aivan tähän kategoriaan, mutta haluamme ilman muuta pysytellä mukana teknologian kehityksessä ja tarjota mahdollisuutta siihen myös henkilöstöllemme.
Olen viime aikoina testaillut ja pilotoinut ahkerasti juridiikan alan tekoälyratkaisuja ja todennut, että näissä käyttäjä ei voi jäädä loputtomiin odottamaan kehittyneempää ratkaisua. Käyttöliittymät ja kielimallit paranevat koko ajan, mutta chat -pohjaisilla tekoälyratkaisuilla syntyvaiheen puutteet eivät muutu ratkaisevasti paremmiksi sovelluskehittäjän tekemisillä, vaan käyttäjän oppimisprosessilla. Tämä taas on suurelta osin asennekysymys.
Kaikki automatisoitavat prosessit pyrkivät hiljalleen täysautomaatioon, ja vaikka lähelle päästään, aina puuttuu jotain. Se voi olla tekninen palikka, x-factor, piste i:n päälle tai joku muu. Itse olen alkanut ajatella, että juridiikassa kyse on inhimillisen ja asiantuntevan järjen toimesta tehtävän viimeistelyn vaatimuksesta. Juristina keksin tuollaisen määritelmän, mutta Bruce kutsuisi tätä human touchiksi.
Tekoäly menee hurjaa vauhtia eteenpäin, eikä tämä teksti välttämättä vanhene kovin kauniisti. Toisaalta myös Brucen teksti on pysynyt ajankohtaisena. Sitäkään ei ole kirjoitettu tekoälyllä.
Mikko Jalkanen