Siirry sisältöön

Mihin (ihmeeseen) tarvitaan asianajajaa?

21.09.2021

Toimistomme ei kovinkaan paljoa tee markkinointia, mutta kun joskus kerromme palveluistamme yritykselle, joka ei ole asiakkaamme, ylivoimaisesti yleisin vastaus on, että kun ei meillä ole ollut mitään riitoja, ei tarvita juristiakaan.

Asianajotoimisto Lukander Ruohola HTO Oy on erikoistunut tarjoamaan parhaat liikejuridiikan palvelut perhe- ja kasvuyrityksille. Mitä hyötyä tyypilliselle asiakasyrityksellemme sitten on asianajajasta?

Useimpien yritysten toiminta perustuu jollakin tavalla sopimuksiin. Sopimuksilla voidaan myydä tai ostaa tuotteita tai palveluita, hankkia käyttöön immateriaalioikeuksia tms. Sopimukset voivat olla kirjallisia tai suullisia taikka ne voivat syntyä hiljaisesti, mutta niitä yrityksen arjessa tehdään. Kovin usein näemme sopimuksia, joita ei ole laatinut juristi eikä ainakaan kokenut sentyyppisiin sopimuksiin perehtynyt liikejuristi. Valitettavan usein käy niissä tilanteissa niin, että jos osapuolten välillä syntyy erimielisyyttä siitä, mihin sopimus velvoittaa, ei vastaus löydy sopimuksesta, ei ainakaan selvästi. Hyvin tehdyt sopimukset ja hyvin hoidettu yrityksen kaikkien sopimusten hallinta on yrityksen tärkein riskienhallintakeino.

Minun yli 30 vuoden asianajajaurani aikana yritysten toimintaympäristö on monimutkaistunut huomattavasti. Esimerkiksi työsuhteisiin liittyvää sääntelyä on tullut paljon lisää. Työnantajan oletetaan tuntevan työsuhteita koskeva säännöstön. Erehdykset voivat tulla kalliiksi, eivätkä ole omiaan lisäämään työhyvinvointia.

Yksi viime vuosien keskustelunaiheista on ollut tietosuoja tai GDPR. Siitä on tullut jossain määrin kirosana, mutta sääntelyn tarkoitus on hyvä eikä sen noudattaminen ole ylivoimaista, kun käy oman liiketoiminnan vaatimukset lävitse asiantuntevan asianajajan kanssa.

Moni yritys tarjoaa tuotteitaan tai palveluitaan julkiselle sektorille. Tarjouskilpailujen muotovaatimukset ovat tiukkoja, ja tämän tästä näkee jonkin tarjouksen tulleen hylätyksi ehtojen vastaisena. Siinä vaiheessa me emme useinkaan voi enää tehdä kovinkaan paljoa.

Kansainvälistymistilanteissa on kallisarvoinen (vaan ei -hintainen) apu, jos omalla asianajajalla on tiivis ja luotettava kansainvälinen yhteistyöverkosto.

Jokainen yritys on elinkaarensa jossain vaiheessa jonkin rakennemuutoksen tai yritysjärjestelyn kohteena, vähintäänkin sukupolvenvaihdoksessa. Meidän puoleemme voi toki kääntyä yksittäistä yrityskauppaa varten, mutta antoisinta on, jos asianajaja jo tuntee yrityksen liiketoiminnan ja tarpeet pitkän yhteistyön ajalta.

Tässä joitakin esimerkkejä siitä, miksi kannattaa kuunnella asianajajan myyntipuhe, vaikkei haastemies olisikaan oven takana.


Aiheeseen liittyvät julkaisut