Siirry sisältöön

Tavaramerkki – onko sillä merkitystä?

02.05.2018

Tavaramerkki – onko sillä merkitystä?

”Pitääkö mun olla huolissaan, kun tuo toisen yhtiön käyttämä nimi tai merkki on aika lailla sama kuin meillä?” Tämä kysymys esitetään allekirjoittaneelle aina välillä. Vastaus on yksiselitteisesti kyllä – pitää olla huolissaan. Samoin asiakkaan liiketoimintaa käynnisteltäessä usein törmään tilanteeseen, jossa päämies ei ole selvittänyt, onko hänen ajattelemansa nimi ollenkaan otettavissa käyttöön yrityksen toiminnassa. Pahimmillaan ko. nimi on ehditty jo painaa tuotteisiinkin ja sitten kuvaan astun minä, jonka kurjana velvollisuutena on todeta, että toisen tavaramerkki on asia, joka pitää todella huomioida yrityksen liiketoiminnassa.


Tavaramerkki on tunnusmerkki, joka yksilöi tuotteen tai palvelun ja erottaa sen muista vastaavista. Käytännössä tavaramerkki antaa omistajalleen yksinoikeuden myydä ja markkinoida tavaraa tai palvelua kyseisellä merkillä. Toisin sanoen kyse on ns. kielto-oikeudesta. Merkin haltijalla on oikeus kieltää muita käyttämästä hänen merkkiään, tai siihen läheisesti sekoitettavissa olevia merkkejä. Kenelläkään muulla ei siis ole oikeutta käyttää samaa, tai samankaltaista merkkiä, vastaavien tuotteiden myynnissä, tai markkinoinnissa.

Tavaramerkki on mahdollista saada joko rekisteröimällä tai vakiinnuttamalla. Molemmilla tavoilla saavutetun tavaramerkin suoja on yhtä vahva. Tavaramerkki voidaan rekisteröidä kansallisesti Patentti- ja rekisterihallituksessa, EU:n laajuisesti EUIPO:ssa tai kansainvälisesti WIPO:ssa. Vakiinnuttaminen sen sijaan tarkoittaa, että tavaran tai palvelun tuottaja käyttää kyseistä merkkiä tuotteidensa tunnuksena ja vuosien saatossa kyseinen merkki on yleisesti yhdistetty tuotteeseen. Vakiinnuttamien ei edellytä, että jokainen henkilö tuntee tuotteen ja siihen liittyvän tavaramerkin, vaan tavaramerkin tulee olla vakiintunut oman kohderyhmänsä keskuudessa.

Mikäli jollakin toisella on jo rekisteröity joku tavaramerkki, mutta mielestäsi ko. yritys ei käytä sitä – tai ei muutenkaan vaikuta sitä tarvitsevan – ja harkitset itse ottavasi käyttöön tämän merkin, suosittelen lämpimästi harkitsemaan toisen kerran. Vähintään suosittelen ottamaan puhelimen käteen ja tiedustelemaan ko. yrityksestä mahdollisuutta saada ko. tavaramerkki käyttöönne. Mikäli vastaus toisesta yrityksestä on kyllä, on asiasta syytä sopia osapuolten välillä kirjallisesti.

Kuten kirjoitukseni aloitin: ota aina toisen mahdollinen tavaramerkki, tai väite siitä, vakavasti. Piittaamattomuus voi nimittäin johtaa isoihin ongelmiin: tavaramerkin loukkaajan on maksettava loukatulle hyvitys tavaramerkin käyttämisestä. Mikä tavaramerkin loukkaus on aiheuttanut vahinkoa, on myös vahingonkorvausta maksettava. Oikeudenkäyntikulut on korvattava loukatulle. Lisäksi loukattu voi vaatia rangaistusta loukkaajalle. Tuomioistuin voi silloin tuomita loukkaajan tavaramerkkirikkomuksesta sakkoon.  Pahimmillaan tavaramerkkiloukkaus johtaa tuomioon rikoslain mukaisesta teollisoikeusrikoksesta, sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Elikkä: ennen liiketoiminnan aloittamista tai uuden tuotteen palvelun lanseerausta – selvitä mahdollisuudet käyttää aikomaasi sana- tai muuta merkkiä. Eikä olisi ollenkaan hullumpi ajatus rekisteröidä ko. merkki – sitten ei muut sitä merkkiä voi käyttää ilman suostumustasi. Asia, jolla voi olla iso arvo vähän ajan päästä.

Sanna Lundström


Aiheeseen liittyvät julkaisut