Tieliikennemaksut – uhka vai mahdollisuus?
Liikenne- ja viestintäministeriö kaavailee suuria muutoksia liikenneverkon kehittämiseksi. Se ehdottaa, että Suomeen perustettaisiin valtionyhtiö, joka vastaisi valtion liikenneverkon kunnosta ja pitkäjänteisestä kehittämisestä. Tätä varten koko liikenneverkon rahoitus tulisi uudistaa, sillä valtion varat eivät riitä liikenneverkon ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Uudessa mallissa liikenneverkon ylläpitäminen ja kehittäminen rahoitettaisiin tienkäyttömaksuilla, joita kerättäisiin tien käyttäjiltä. Miten näiden tienkäyttömaksujen suuruus sitten määriteltäisiin?
Viimeisimmässä, eilen (19.1.2017) julkaistussa, tiedotteessaan liikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa, että liikenneyhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja. Tällaisia olisivat esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksut, jotka eivät vaatisi paikannusta eli kohuttujen mustien laatikoiden asentamista.
Erilliset yksityiset operaattorit voisivat tarjota kiinteiden kuukausi- tai vuosimaksujen rinnalla kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja. Tällöin kilometrikorvausperusteinen maksutapa olisi täysin valinnaista. Edellytyksenä tällöin on, että ajoneuvo paikannetaan, ja mustan laatikon lisäksi muuta keinoa ei ole vielä taidettu ehdottaa. Asiakasmaksut perittäisiin ministeriön mukaan kuitenkin yksityisyyden suojaa vaarantamatta.
Jo nyt eräästä mustasta laatikosta on löydetty muunlaisiakin ongelmia kuin ainoastaan yksityisyyden suojan vaarantuminen. Helsingin Sanomat uutisoi erään hakkeriyhteisön löytäneen mustasta laatikosta merkittävän haavoittuvuuden, jolla mustista laatikoista saatuja tietoja voitaisiin käyttää autoilijoiden henkilötietojen varastamiseen ja auton ohjauslaitteiden hallintaan (Helsingin Sanomat, 16.1.2017). Tällä hetkellä mustan laatikon asentaminen omaan autoon ei siis kuulosta kovinkaan houkuttelevalta.
Mustan laatikon ongelmat eivät poistu ainoastaan sillä, että sen asentamisesta tehdään vapaaehtoista. Nähtäväksi jää, minkälaisen suosion musta laatikko saa ja toteutuuko edes koko uudistus. Toki myös etuja kannattaa pohtia. Voi nimittäin olla, että tiemaksuista joutuisi maksamaan vähemmän kilometriperusteisessa maksutavassa. Pohdintaa täytyy siis tehdä: kalliimpi tiemaksu vai isoveljen valvonta?