Siirry sisältöön

Varainsiirtoveron muutokset pähkinänkuoressa

01.11.2019

Varainsiirtoveron maksaminen ja ilmoittaminen muuttui 1. marraskuuta 2019. Verohallinnon palveluissa on katko 1. – 8.11.2019 kello 9.00 tietojärjestelmän päivityksen vuoksi, joten sekä varainsiirtoveroilmoitus että maksu kannattaa hoitaa vasta katkon jälkeen uudella tavalla, mikäli mahdollista. Palvelukatkon aikana tulleet maksut ja ilmoitukset käsitellään, mutta niissä voi olla viivettä.

Jatkossa henkilöasiakkaat ja yhtiöt voivat ilmoittaa sekä maksaa varainsiirtoveronsa OmaVero-palvelussa. Varainsiirtoveron prosentit ja laskutapa säilyvät kuitenkin ennallaan. Myöhässä annetusta varainsiirtoveroilmoituksesta on seurauksena kuten aiemminkin myöhästymismaksu tai veronkorotus. Kiinteistön kaupasta on annettava veroilmoitus, kun kaupat on tehty 1. marraskuuta tai sen jälkeen, ja sen antaa ostaja, vaikka kaupat olisikin tehty kiinteistönvälittäjän välityksellä.

Henkilöasiakkaat ja yhtiöt voivat antaa varainsiirtoveroilmoituksen OmaVerossa 8.11. klo 9 alkaen. Kiinteistönvälittäjät ja arvopaperikauppiaat voivat puolestaan tehdä ilmoituksen joko Lomake.fi:ssä tai suoraan ohjelmistosta rajapinnan kautta 7.11. alkaen.

Maksaminen

  • Varainsiirtoveroa maksettaessa on käytettävä asiakaskohtaista varainsiirtoveron viitettä, jotta maksu kohdistuu oikein. Maksun voi tehdä joko OmaVeron kautta tai omassa verkkopankissa. Maksamisessa ei käytetä enää marraskuusta alkaen erillistä varainsiirtoveron tilisiirtolomaketta.
  • Ostaja saa oman viitenumeronsa ja muut maksutiedot Verohallinnon palveluissa olevan käyttökatkon jälkeen OmaVerosta tai puhelimitse. Viitenumero kannattaa selvittää etukäteen ennen kaupantekotilaisuutta.

Ilmoittaminen

  • Varainsiirtoveroasioiden hoitamista varten ei enää tarvitse tulla Verohallinnon asiakaspalvelupisteeseen, eikä varainsiirtoveroilmoituksia ei enää leimata asiakaspalvelupisteissä. Asiakas voi itse tulostaa todistuksen varainsiirtoverosta OmaVerosta tai se voidaan toimittaa hänelle postitse. Todistusta tarvitaan esimerkiksi taloyhtiön isännöitsijää varten.
  • Jos kaupat on tehty kiinteistönvälittäjän avulla, välittäjä antaa ostajalle kuittauksen sähköisestä varainsiirtoveroilmoituksesta.
  • Myös kiinteistön kaupasta on annettava ilmoitus, kun kaupat on tehty 1.11. tai sen jälkeen. Kiinteistökaupasta varainsiirtoveroilmoituksen antaa aina ostaja, vaikka kaupat olisi tehty kiinteistönvälittäjän välityksellä.
  • Jos kaupassa on useita osapuolia, jokaisen ostajan on annettava oma varainsiirtoveroilmoituksensa ja maksettava oma osuutensa varainsiirtoverosta. Varainsiirtoveroilmoitus on siis ostajakohtainen.

Miten varainsiirtoveroilmoitus annetaan tästä lähtien?

  • Henkilöasiakas, avoin yhtiö ja kommandiittiyhtiö voivat antaa varainsiirtoveroilmoituksen joko OmaVerossa tai paperilomakkeella. Paperilomake uudistuu 1.11., joten käytä tällöin uutta lomaketta, jos ilmoitat paperilla.
  • Yhteisöt eli esimerkiksi osakeyhtiöt voivat puolestaan tehdä varainsiirtoveroilmoituksen ainoastaan sähköisesti OmaVerossa, kun kaupat on tehty 1.11. tai sen jälkeen. Jos yritys valtuuttaa asianhoitajan, esimerkiksi tilitoimiston tai asianajajan hoitamaan varainsiirtoveron yrityksen puolesta, asianhoitaja tarvitsee OmaVerossa valtuuden ”Veroasioiden hoito”.
  • Kiinteistönvälittäjät voivat tehdä varainsiirtoveroilmoituksen ainoastaan sähköisesti joko verkkolomakkeella tai lähettämällä ilmoituksen suoraan käyttämästään ohjelmistosta Verohallintoon. Jos ilmoitus myöhästyy tai puuttuu, seuraamusmaksut tulevat kiinteistönvälittäjän maksettavaksi, koska hän on varainsiirtoverotuksessa ilmoitusvelvollinen. 
  • Arvopaperikauppiaat voivat tehdä varainsiirtoveroilmoituksen ainoastaan sähköisesti joko verkkolomakkeella tai lähettämällä ilmoituksen suoraan käyttämästään ohjelmistosta Verohallintoon. Koska myöhästymismaksu kohdistuu ilmoituksen myöhästymiseen, se määrätään arvopaperikauppiaalle vain niissä tilanteissa, joissa hän on ilmoitusvelvollinen.

 

Niklas Virtanen


Aiheeseen liittyvät julkaisut