Siirry sisältöön

Yrityskaupan yhteydessä sovittava kilpailukielto

Kilpailun estäminen, rajoittaminen ja vääristäminen on lähtökohtaisesti kiellettyä. Yrityskauppojen yhteydessä sovittavat kilpailukiellot ovat poikkeus tähän periaatteeseen. Yrityskaupan kilpailukieltoehdolla rajoitetaan kyllä kilpailua, mutta ainoastaan kaupan osapuolten välisessä suhteessa.

On ymmärrettävää, että ostaja haluaa yrityskaupan yhteydessä suojata investointinsa arvon ja vaatii myyjää sitoutumaan kilpailukieltoon. Täytyy kuitenkin muistaa, että sallitulle kilpailukieltoehdolle yrityskaupan yhteydessä on asetettu useita edellytyksiä. Pelkkä ostajan intressi suojata kohdeyhtiön arvo ei riitä. Kauppakirjan kilpailukielto ei ole automaattisesti pätevä.

Sallittuina voidaan pitää vain sellaisia kilpailunkieltoehtoja, jotka välittömästi liittyvät käsillä olevaan yrityskauppaan ja jotka ovat välttämättömiä yrityskaupan toteuttamiselle. Kilpailunrajoitus ei myöskään saa olla kestoltaan, sisällöltään tai maantieteellisesti yli sen, mitä yrityskaupan toteuttaminen kohtuudella edellyttää. Sekä Kilpailu- ja kuluttajavirasto että Euroopan komissio ovat antaneet ohjeet yrityskauppojen yhteydessä sovittavien liitännäisrajoituksien tarkemmasta sisällöstä.

Kilpailukieltoehdon sallittavuuden edellytys on ensinnäkin se, että kilpailunrajoitus on välttämätön. Kilpailukielto voidaan katsoa yrityskaupassa välttämättömäksi vain silloin, kun transaktion myötä ostajalle siirtyy kohdeyrityksen taitotieto, maine tai asiakaspiiri. Jos kaupan kohteena on pelkästään yrityksen aineellinen omaisuus, kuten maa-alueita tai koneita, ei myyjälle asetettua kilpailukieltoa voida yleensä pitää välttämättömänä ostajan suojaamiseksi kilpailulta.

Kilpailukiellon keston on oltava kohtuullinen. Kilpailukiellon kesto on markkinakäytännön mukaan melko vakiintuneesti kolme vuotta. On hyvä muistaa, että tämän ei pitäisi olla mikään oletuskesto, vaan kilpailukiellon pituus tulisi arvioida aina tapauskohtaisesti. Kolmen vuoden pituista kilpailukieltoa voidaan pitää sallittuna ainoastaan sellaisissa yrityskaupoissa, joissa siirtyy kohdeyrityksen maineen ja asiakaspiirin lisäksi myös sen taitotieto. Mikäli yrityskaupassa siirtyisi ainoastaan vaikkapa yrityksen maine ja asiakaspiiri, ei kolme vuotta ole enää perusteltavissa. Sen sijaan, mikäli kaupankohteen arvosta merkittävä osa on niin kutsuttua teknistä taitotietoa, voidaan hyväksyä kolmea vuotta pidempi kilpailukielto.

Kilpailunrajoituksen on sisällöllisesti liityttävä suoraan yrityskaupan kohteen liiketoimintaan.  Liiketoiminta kattaa ne tavarat ja palvelut, joita kaupankohde yrityskaupan tekohetkellä myy. Tietyin edellytyksin tavaroiden ja palveluiden määrittelyä voidaan kilpailukiellon määritelmässä hieman laajentaa.

Lisäksi hyväksyttävän kilpailukiellon soveltamisalueena voi olla ainoastaan se rajattu maantieteellinen alue, jossa kaupankohde harjoittaa liiketoimintaansa. Maantieteellinen alue voi olla esimerkiksi kaupunki, laajempi alue tai koko Suomen käsittävä alue. Kansainvälisesti toimivan kohdeyrityksen kohdalla maantieteellinen alue kattaa tavallisesti jo useampia maita tai laajemmin määritellyn alueen. Maantieteellistäkin aluetta voidaan kilpailukiellon määritelmässä tietyn edellytyksin laajentaa kaupantekohetken tosiasiallisten alueiden ulkopuolelle.

Edellä olevan mukaisesti voidaan todeta, että sallitun yrityskaupan yhteydessä solmittavan kilpailukiellon sisältö ei ole millään tavalla vakiintunut. Asiantuntijan apu on välttämätön sallitun ja ostajan tavoitteiden mukaisen ehdon muotoilemiseksi.


Aiheeseen liittyvät julkaisut